«Det er regnskapsføreren som skal ha den feteste bilen»
Daglig leder i Statement ønsker å gjenreise statusen til det som var bedriftens viktigste rådgiver. Jobben starter med en spennende endringsreise.

Da Raman Bhatnagar vokste opp på Ski utenfor Oslo for 40 år siden la han godt merke til hvilken nabo som hadde den lekreste bilen.
– Jeg har alltid vært bilinteressert. Fra jeg var liten så var det han som jobbet som regnskapsfører som hadde de fineste bilene. Før var regnskapsfører den viktigste eksterne rådgiveren til daglig leder, sier Bhatnagar, CEO i Statement.
– Min ambisjon er at regnskap skal ta tilbake denne posisjonen, sier han.
Bhatnagar har en imponerende karriere bak seg i konsulentyrket, i bank og finans, og i selskaper som tilbyr helsetjenester – og produkter.
Han har jobbet mye med å snu selskaper, forbedre driften og blitt hentet inn når nye strategiske retninger skal settes.
– Jeg elsker å jobbe steder der kunnskap er viktigste vare. I Statement har jeg kommet litt hjem og har planer om å bli her lenge.
Hjelper kundene med å skape større verdier
Bhatnagar har møtt mange regnskapsførere og har vært overrasket over at de ikke har hatt større selvtillit på egne vegne.
– Det er regnskapsføreren som har tempen på bedriftene. De kjenner til kostnadene og vet hvor inntektene kommer fra. Ergo bør regnskapseksperter være flinkere til å vise hvordan bedriftene i større grad kan skape verdier for sine aksjonærer, sier han.
Målet er å ta en mer offensiv og proaktiv rolle. Statement skal oppfattes mer som strategiske rådgivere enn den stereotypiske regnskapsføreren.
– Regnskapsføreren bør være den som gir kundene råd om hvordan de kan finansiere investeringer eller hvilke grep som bør tas for å øke fortjenesten.
Verdiene og holdningene oppsummeres i det som kalles «The Statement Way». Dette er et tankesett der en henter det beste fra det rasjonelle og emosjonelle i oss mennesker. På den ene siden er rådgivere med dyp bransje- og forretningsforståelse som jobber i de mest moderne systemene og har effektive prosesser – som på mange måter er beste praksis i bransjen.
– På den andre siden er høy servicegrad, rådgivere som kjenner kundene og som verdsetter åpen og ærlig kommunikasjon. The Statement Way er en slags intuisjon, eller en forretningssans som gjør at problemer løses før de oppstår, der vi hjelper hverandre lykkes, sier han.

Skal levere slik at alle blir lykkelige
Bhatnagars ambisjon er et kvalitativt sterkt byrå som vokser fordi selskapet frontes av erfarne konsulenter med god forretningssans.
– Vi har ikke brukt en krone på markedsføring til nå. Alle våre kunder har kommet på anbefalinger fra fornøyde kunder.
Intensjonen til Statement som selskap er enkel å ta innover seg:
– Vi skal levere med kvalitet til våre kunder på en måte som er fornuftig og der marginene er gode. Slik blir alle lykkelige, sier han.
Ambisjonen er å klatre høyere i kundenes verdikjede.
– Vi skal konkurrere med andre rådgivningsmiljø som kundene kjøper tjenester hos i dag. Det innebærer å tilby de samme tjenestene som de store konsulent/-rådgivningshusene, og i større grad bredde ut tjenestetilbudet.
Bhatnagar mener at en erfaren rådgiver hos Statement kan løse mange av de utfordringene som kundene ellers får hjelp til hos en av de store revisjonsgigantene.
– Forskjellen er at kundene slipper å få et team på fem personer som fakturerer 150 000 kroner per uke. Mange av de tjenestene som de store konsulenthusene tilbyr kunne vi levert like bra, bare raskere og billigere, sier han.
Fra regnskapsfører til partner på forretningsdrift
For å innta posisjonen som partner på forretningsdrift skal Statement øke omsetningen på nye typer tjenester. Det stiller krav til de ansatte.
– De som ønsker å forbli ved sin regnskapslest skal få lov til det, men i utgangspunktet ønsker vi å utfordre våre medarbeidere slik at de kan få ut enda mer av sitt potensiale. Vi vet at organisasjonen er endringsvillig og motiveres av å skape nye roller.
I rekrutteringen skal søkelyset snus fra kompetanse til egenskaper, fra erfaring til holdning.
– En person med riktige verdier og holdninger kan få til nesten hva som helst. Vi ønsker mennesker som spør hva de kan få til, fremfor hva de kan få, sier Bhatnagar.
Det innebærer å ha rådgivere som tør å være ærlige overfor sine kunder. Som våger å si imot.
– Mange kunder blir overrasket over dette. De er ikke vant til å bli utfordret på denne måten. Vi er proaktive og hjelper kundene se fremover.

“
«Det er regnskapsføreren som har tempen på bedriftene. De kjenner til kostnadene og vet hvor inntektene kommer fra. Derfor skal regnskapsekspertene være flinke til å vise hvordan bedriftene i større grad kan skape verdier for sine aksjonærer. Våre rådgivere tør å være ærlige overfor sine kunder og de våger å si imot. Mange kunder er ikke vant til å bli utfordret på denne måten. Vi arbeider langsiktig og hjelper med et helhetsperspektiv»
Daglig leder Raman Bhatnagar
Endret årsoppgjøret
For å bygge riktig miljø er Statement selektive med hvilke kunder som tas inn i folden.
– Vi ønsker å finne, vinne og beholde de beste kundene. De som ønsker at vi er deres rådgivere. Derfor må vi være like opptatt av å velge kunder som at de velger oss.
For å lykkes må spillereglene i markedet utfordres.
Det har Statement allerede gjort med det tradisjonelle årsoppgjøret. Ved å løse årsoppgjøret som prosjekt gjennom hele 2024 erfarte Statement at de leverte for eksempel skattemeldingene for 2025 inntil 150 prosent raskere enn året før.
– Det var lettere å få med kundene på denne endringen enn vi trodde. Kundene likte dette fordi de får raskere oversikt og kontroll. Våre kolleger opplevde at det var mindre stress med årsoppgjøret enn noen gang tidligere.
Skal bygge en talentfabrikk
Statement skal vokse ved å få på plass flere erfarne eksperter, og ved å være en smart utviklingsarena. To stikkord er utslagsgivende: 1) En god arbeidsplass for de som har ambisjoner for karrieren. 2) Et naturlig valg for de som ønsker mer kvalitetstid med nære og kjente.
Bhatnagar er tydelig på at nyutdannede gis spennende utfordringer raskt.
– De skal i løpet av et halvt år sitte igjen med opplevelsen at de får bevist sin verdi hver dag. Talentene skal oppleve at de mestrer oppgavene og at de ikke plasseres bakerst i køen.
Han er tydelig på at han får ikke gjort så mye med statusen til hele regnskapsføreryrket:
– Men jeg kan gjøre noe med tilværelsen til de som jobber i Statement. Vi skal bygge en talentfabrikk der våre ansatte lykkes best mulig. De skal se på årene i Statement som de beste i sin karriere. Noen ønsker å dykke langt ned i den faglige dybden. Andre vil opp og frem. Vi skal være det beste stedet for begge, avslutter han.
Lyst til å jobbe hos oss?
Statement er et selskap i bevegelse. Fart med retning. Fra hierarki til flyt. Fokus på kundeverdi. Folk og fag. Folk med vilje, læringslyst og mot. Vil du være med? Er du nysgjerrig på å vite mer? Se hvordan det er å jobbe i Statement – og hvilke stillinger vi har ute. Du kan også få en ufiltrert samtale med noen av våre ansatte.