Ved å jobbe litt med årsoppgjøret gjennom hele året, blir det lettere å komme i mål før fristene – samtidig som det gir god tid til å forberede og planlegge et effektivt og korrekt årsoppgjør.
Fra hektisk spurt til stabil langdistanse
De to siste årene har vi jobbet med å forbedre årsoppgjøret, blant annet ved å spre oppgavene utover året med tydelige milepæler. Vi ser nå at dette ikke bare betyr mindre stress for alle involverte parter før leveringsfristen, men at vi også blir i stand til å gi kundene våre bedre økonomiske råd gjennom hele regnskapsåret.
Bilagsføring i etterkant kan kreve mye brannslukking
Når vi er tettere på kundene gjennom hele året, får vi muligheten til å gi råd underveis. Dette kan handle om planlegging av transaksjoner som vil få konsekvenser for årsoppgjøret, for eksempel et ønske om å ta ut utbytte. Formalia som skal på plass kan variere i både omfang og tid, og derfor er det viktig å planlegge godt på forhånd. Det kan også handle om å gjøre endringer i selskapsstrukturen, noe som kan ha lang behandlingstid i Brønnøysund. I alle disse tilfellene er vi som rådgivere godt kjent med regelverk og rutiner. Å rydde opp i krevende transaksjoner i ettertid kan ofte bli svært arbeidskrevende.
Lovpålagt kjedelighet
Vi vet godt at alle våre kunder ønsker å bruke mest mulig tid på kjernevirksomheten sin, og minst mulig på dokumentasjon. Og det hjelper ikke med regnskapskonsulenter som maser for å få inn informasjonen de trenger i tide. Når dette derimot gjøres i mindre bolker gjennom året, føles belastningen mindre – også fordi problemstillinger kan avdekkes på et tidlig tidspunkt.
Flere grunner til å starte årsoppgjøret nå
- Tidlig oversikt: Ved å komme i gang nå, får vi raskt avklart hvor det kan ligge utfordringer – og kan planlegge rundt dette.
- Bedre utnyttelse av skatteregler: Mange skattemessige tilpasninger krever at man tar grep før året er omme. Når årsoppgjøret påbegynnes tidlig, kan vi gi råd i forkant.
- Mer forutsigbarhet: Både kundene og vi får bedre mulighet til å planlegge ressursbruk og kapasitet når årsoppgjøret fordeles utover året.
- Færre overraskelser: Endringer i selskapsstruktur, transaksjoner, utbytte eller andre komplekse hendelser kan ha lang behandlingstid. Når vi fanger opp dette tidlig, kan vi planlegge og håndtere det effektivt.
- Raskere ferdigstillelse: Årsoppgjøret kan oversendes til revisor tidligere, slik at revisjonen går smidigere og man unngår unødvendige forsinkelser, ekstra tidsbruk og gebyrer.
Et vellykket årsoppgjør
I Statement så vi raskt at det å fordele arbeidet gjennom året ga positive resultater. Vi opplevde å ha full kontroll på årsoppgjørene for mer enn 600 selskaper, og så å si alle ble ferdigstilt i god tid før fristen. Vi fikk tid til å rådgi kundene i forkant rundt skattemessige forhold og andre økonomiske disposisjoner.
Nå tar vi årsoppgjøret videre, blant annet med et dashboard som gjør det mulig for kundene å følge med på hvor årsoppgjøret er i løypa til enhver tid. I dette arbeidet vil vi bruke KI til både ressursplanlegging og kvalitetssikring. Årsoppgjøret vil nok fortsatt føles som en plikt for de mange, men ved å tenke annerledes kan det også gi positive nye muligheter.
Ny portal for årsoppgjøret 2025
For årsoppgjøret 2025 lanserer vi en portal der kundene kan:
– Følge plan og status for sitt årsoppgjør
– Se om vi jobber med årsoppgjøret eller venter på dokumentasjon
– Se teamet som jobber med deres årsoppgjør
– Samhandle enklere med oss, uten å måtte lete etter e-poster og vedlegg