Lovpålagte kontrolloppgaver – hva og hvorfor?

Av: Fagansvarlig Pål Dyrseth

Lovpålagte kvalitetskontroller 

 

Det kan være overveldende å sette seg inn i hva det vil si å gjennomføre lovpålagte kvalitetskontroller, og du som kunde kan oppleve at du i større grad enn tidligere får mange spørsmål om ditt selskaps rutiner og eierstruktur. 

Du har kanskje sett “lovpålagt kontrolloppgave” på faktura fra din regnskapsfører? Lovpålagt betyr at vi gjennomføre dette på alle våre oppdrag, uansett om ditt selskap har revisor eller ikke. Dette er de samme kravene som også eksempelvis banker og advokater har.  

Som regnskapsforetak er vi pliktige til å gjennomføre årlige kvalitetskontroller på oppdragsnivå. Denne kontrollen skal blant annet sikre at oppdragsavtalen er ajour og at fullmakter er dokumentert.  

Det kan fort skje endringer i et samarbeidsforhold; kanskje skal vi levere nye tjenester for deg som vi ikke inkluderte da oppdragsavtalen ble opprettet? Eller har det blitt delegert banktilganger til nye personer? Dette er bare to eksempler på endringer i leveransen som vi må sikre at er godt dokumentert. 

Ettersom korrekt regnskapsmessig rapportering er et så samfunnskritisk oppdrag i form av skatteinnkreving, generell tillit til næringslivet og måling av økonomien, så er vi pålagt av myndighetene til å kvalitetssikre vårt arbeid med den begrunnelse at vi gjør alt vi skal, vi gjør det så riktig som mulig og vi gjør det til riktig tid.

 

Her har vi samlet litt info om hvilke kvalitetskontroller vi gjennomfører og hvorfor:

 

Risikovurdering 

Med risiko menes sannsynligheten for og konsekvensen av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg. 

En risikovurdering/kartlegging er en grundig gjennomgang av hva som kan forårsake avvik eller feil i utøvelsen av regnskapsføring, slik at du kan vurdere om du har tatt tilstrekkelige forholdsregler eller om du bør gjøre mer for å forebygge. Målet er at forbedring skjer hele tiden, og feil og avvik blir unngått. 

 

Tre enkle spørsmål er kjernen i risikovurderingen: 

  • Hva kan gå galt? 
  • Hva kan vi gjøre for å hindre dette? 
  • Hva kan vi gjøre for å redusere konsekvensene dersom det skjer? 

  

Kundens Interne rutiner 

Som regnskapsførere må vi i stor grad bygge vårt oppdrag på informasjon og dokumentasjon som kommer fra våre kunder, for eksempel faktureringsgrunnlag, lønnsgrunnlag, kjøpskvitteringer og mottatte inngående fakturaer.  

Vi må ta stilling til om den informasjonen og dokumentasjonen som mottas er utarbeidet på en betryggende måte og er av tilfredsstillende kvalitet. Hvis ikke dette skjer, må vi gå i dialog med våre kunder. Et kundemøte der vi drøfter dette og andre ting, som for eksempel planlegging av året, er en naturlig arena for dette. 

 

AntiMoneyLaundering(AML)/Hvitvasking og Terrorfinansiering er en internasjonal forordning, der vi som bl.a. EØS og FN medlem er pålagt å overvåke og hindre at kriminelle utnytter våre ordninger i regnskapsforetaket for å gjennomføre planlagte straffbare handlinger. Det trenger ikke være bare våre kunder dette gjelder, men også ansatte, kunder og leverandører av våre kunder som utøver dette. Dette vil i stor grad si at vi overvåker kundenes pengestrøm; bankbetalinger og dokumentasjon knyttet til dette 

Som selskap er vi underlagt Finanstilsynet og må svare for lover og regler i Norge og utlandet i forbindelse med dette. 

Som godkjent regnskapsselskap jobber vi med disse kvalitetskontrollene løpende gjennom året, men vi har spesielt fokus på dette nå på høsten.

Denne kvalitetssikringen betyr også en trygghet for deg!

Du er så klart alltid velkommen til å forhøre deg med din kontaktperson dersom du har spørsmål til dette! 

Flere saker

Oktober: Nasjonal sikkerhetsmåned

Lovpålagte kontrolloppgaver – hva og hvorfor?

Nytt samarbeid: Spenn

Forslag til Statsbudsjettet 2025

Statement etablerer en egen avdeling for HR & Lønn

5 tips for bedre økonomistyring